SLOVNÍČEK NĚKTERÝCH FOTOGRAFICKÝCH POJMŮ
Aberace (chromatická):
Jedná se o barevnou vadu, která je
způsobena objektivem fotoaparátu. Zpozorujeme ji jako barevné (často
fialové) kontury na ostrých přechodech mezi tmavým a světlým
objektem (např. větve stromů proti jasné obloze). Je to dosti častá
vada. Některé objektivy jsou k tomu náchylné více, některé méně.
Akumulátor:
Jedná se buď o tužkové nabíjecí
baterie či o nabíjecí bloky (vypadají podobně jako akumulátory do
mobilů). Akumulátor znamená, že je nabíjecí, anglicky na nich bývá
napsáno rechargeable. Je celkem jedno, který typ (zda tužkovky či
bločky) používá Váš fotoaparát. Možná jen to, že pokud je na
tužkovky (AA), tak lze v případě nouze zakoupit kvalitní NiCd či
NiMh (nebo jiné) monočlánky v každé elektře.
AE režim (Auto
Exposure):
Jedná se o automatický režim
fotografování, při kterém fotoaparát sám vyhodnotí situaci a dle
toho nastaví clonu a expozici, citlivost ISO a další údaje.
AF asistenční lampa:
Autofokusy mohou mít problémy zaostřit v horších světelných
podmínkách. Proto je v některých fotoaparátech zabudovaná pomocná
lampa, která (na omezenou vzdálenost) dokáže posvítit na
fotografovaný objekt, čímž umožní autofokusu správně zaostřit.
Některé fotoaparáty tuto asistenční lampu nemají, ale jejich blesk
umožňuje emitovat několik velmi krátkých záblesků rychle po sobě,
čímž nahraují tuto pomocnou lampu.
Antisluneční LCD
displej:
Je to běžný LCD displej, který je ale speciálně upraven, aby byl
pohodlně čitelný i když na něj svítí Slunce (běžné displeje jsou pod
Sluncem dosti nečitelné).
Apochromatický objektiv (APO):
Apochromatický objektiv (značíme APO) je objektiv s korigovanou
sekundární barevnou vadou. A to právě díky použití apochromatické
čočky, která se skládá ze tří různých skel. Apochromatický objektiv
poskytuje téměř stejné zobrazení pro tři různé vlnové délky
(červená, modrá, zelená), čímž dokáže směřovat veškeré paprsky
světla do do jednoho bodu.
Asférická čočka:
Asférické čočky se používají v objektivech. Asférické čočky se od
ostatních běžných čoček liší tím, že eliminují problém koma (vada
čoček, projevující se tím, že bod se zobrazí jako soustava obrazců).
Zvláště užitečné jsou při korekci zkreslení u širokoúhlých
objektivů. Použití asferických čoček navíc umožňuje konstrukci
menších a lehčích objektivů.
U běžné čočky dochází k tomu, že paprsky světla, které dopadnou na
okrač čočky, se lomí tak, že nedopadají přesně do ohniska. Dopadnou
kousek za ohnisko, a tím vzniká neostrý obraz (vzniká jakýsi
"chlupatý" obraz).
Asférická čočka tento neduh řeší tím, že je na okrajích více
zploštělá. Díky tomu se paprsky dopadající na okraj čočky tolik
nelomí a dopadnou přímo do ohniska. A právě díky tomu vznikne ostrý
obraz.
Autofocus (AF):
Autofocus (autofokus)
je jednoduše řečeno automatický zaostřovací systém fotoaparátu,
resp. objektivu fotoaparátu. Autofocus zařídí to, že při
fotografování bude ten objekt, který fotografujeme, ostrý.
Autofocus pracuje
tak, že pohybuje čočkami uvnitř objektivu, čímž docílí ostrého
obrazu fotografovaného objektu. Nejčastěji autofokus pracuje na
základě porovnání kontrastu, lze se ale setkat i s dálkoměrnými
systémy.
V praxi se můžeme
setkat s několika režimy autofocusu, které se liší tím, jak
autofocus pracuje:
-
AF single -
autofokus zaostří při namáčknuté spoušti a dál již nepřeostřuje.
-
AF kontinuální -
autofokus přeostřuje při namáčknuté spoušti (např. na pohybující
se objekt).
-
MF (manuální
ostření) - autofokus je vypnutý a ostří se manuálně.
-
AF single + MF
doostření - autofokus po namáčknutí spouště zaostří a poté lze
doostřit manuálně.
-
AF kontinuální +
MF doostření - autofokus pracuje kontinuálně a v průběhu ostření
lze manuálně doostřovat.
Co se týče
provedení, lze se v praxi setkat s takzvanými ultrazvukovými
autofokusy. Jedná se o objektivy, které pro pohyb čoček při ostření
používají ultrazvukové motorky.
Barevná hloubka:
Velikost datové
informace, popisující barvu pixelu. Každá ze tří barev RGB (červená,
zelená, modrá) je popsána 8-bitovým údajem. Barevná hloubka je tedy
3x8=24 bitů, což odpovídá zhruba necelým 17 milionům barev.
Bodové měření
expozice:
Pomocí této funkce
můžeme fotoaparátu "říci", že požadujeme, aby hodnotil délku
expozice jen z několika málo bodů (většinou) uprostřed zorného pole.
Bokeh:
Toto tajemné slovo
pochází z japonštiny a v oblasti fotografování jím označujeme vzhled
rozostřeného pozadí na fotografiích.
Pokud například
fotografujeme portrét se vzdáleným pozadím, bude na tomto pozadí
vidět mnoho kroužků, které budou tvarovány podle použitého tvaru
clony. Mohou to tedy být kolečka, ale i pětiúhelníky a jiné
mnohoúhelníky. U čočko-zrcadlových objektivů bude mít bokeh zajímavý
vzhled (budou to děravé kroužky).
Bokeh není nijak
objektivně měřitelný nebo kvantifikovatelný. Nejde tu o počet, ani o
hmotnost nebo rozměr. Bokeh je čistě subjektivní záležitost - někomu
se líbí tento typ bokehu, někomu zase jiný typ.
Bracketing:
Je to funkce, která
přináší možnost nafotit sérii snímků, kde každá fotografie bude mít
jiné vlastnosti. Nejběžnější je bracketing expoziční, kde fotoaparát
nafotí sérii např. pěti snímků, které budou exponovány různou dobu
(různá doba závěrky). Takže v tomto příkladě budou nafoceny
fotografie: nejtmavší, tmavá, střední, světlá, nejsvětlejší. Lze ji
použít tam, kde si nejsme jisti nastavením expozice apod.
Bulb:
Je to funkce, kterou
nabízejí dražší fotoaparáty. Při užití této funkce můžete exponovat
jeden snímek třeba i minutu nebo jak dlouho chcete. Je to vhodné
především pro dlouhé expozice řek, potoků, ale i ulic (nebo třeba
noční oblohy).
CCD (Charge-Coupled Device):
Jedná se o malou
destičku, která nahrazuje kinofilm. Je osázena miliony miniaturních
buněk citlivých na světlo, které předávají data o fotografovaném
obraze do procesoru fotoaparátu. Právě rozlišení fotoaparátu v MPix
(milionech pixelů) udává, kolik milionů buněk je na CCD čipu.
CCD snímač je
složený z z matice světlocitlivých buněk, reagujících na dopadající
světlo vytvářením elektrických výbojů. Vznikající napětí je úměrné
intenzitě světla - čím vyšší napětí, tím světlejší bude výsledný
"pixel". Snímač je sám o sobě barvoslepý, proto je pře dněj
předsazena matice složená z barevných filtrů - díky tomu dokáže
jednotlivým "pixelům" přiřadit konkrétní barvy. Čip na výstupu
poskytuje elektrický analogový signál, který se následně převádí do
digitální formy.
Citlivost ISO:
U digitálních
fotoaparátů to znamená totéž, co u kinofilmových - místo výměny
filmu ale elektronicky změníme citlivost snímače. Platí zde, že čím
větší hodnota ISO, tím citlivější je snímač (v šeru tedy použijeme
vyšší hodnoty ISO).
Clona:
Zařízení ve
fotoaparátu, které propouští takové množství světla, jaké nastavíme
my nebo automat. Čím větší číslo, tím menší otvor, a naopak.
CMOS snímač (Complementary Metal–Oxide–Semiconductor):
Mezi nejdůležitější
vlastnosti CMOS patří vysoká odolnost proti šumu a nízká spotřeba ve
statickém stavu.
CMOS snímače kromě
příznivé spotřeby mají také výhodou, která je zajištěna jejich
samotným principem a konstrukcí. Umí totiž rychle "odečítat" data ze
snímače - zatímco u CCD se čte po řádcích, CMOS umí odečítat z každé
buňky samostatně.
Dálkové ovládání:
Je to klasické
dálkové ovládání, ale ve většině případů jen nahrazuje zmáčknutí
spouště (nelze s ním tedy ovládat zcela všechny funkce!). Vhodné,
pokud chce být na fotografii i fotograf, popř. pokud nechcete
fotoaparát rozetřást.
Digitální zoom:
Pozor - s optickým
zoomem nemá nic společného. Je to pouhý výřez z již opticky
maximálně zazoomovaného snímku. Snímek pořízený digitálním zoomem
nikdy nemůže být tak kvalitní jako fotka ze zoomu optického. Efekt
digitálního zoomu lze provést na PC - prostě ořízneme fotografii a
navolíme, že chceme, aby měl snímek původní velikost (v pixelech).
DPI (Dots Per Inch):
V překladu to
znamená "body na palec", jinak řečeno je to hustota tisku. Když
vyfotíte snímek, tak má nějakou velikost v pixelech - ta je neměnná.
Čím větší hodnotu DPI při tisku navolíme, tím více těchto pixelů
nahustí tiskárna do jednoho palce na papíře. Tím je tisk kvalitnější
ale papírová fotografie menší, protože jsme pixely nahustili hodně k
sobě. Uvažovat o DPI má tudíž smysl jen při tisku! Kvalitu
fotografií prohlížených na počítači to vůbec neovlivní! Je to jako
mít např. 1600 špendlíků - čím blíže je do papíru zabodáme, tím bude
špendlíková úsečka plynulejší, ale kratší.
DSLR (Digital Single Lens Reflex)
fotoaparát:
DSLR fotoaparáty
nazýváme "digitální zrcadlovky". Jedná se z hlediska konstrukce
takový fotoaparát, který umožňuje pozorovat fotografovanou scénu v
optickém hledáčku napojeném přímo na objektiv. DSLR fotoaparáty
navíc umožňují vyměňovat objektivy.
Zrcadlovky se jim
říká proto,že uvnit mají sklopné zrcátko, která směřuje světlo z
objektivu buď na snímací čip nebo do optického hledáčku. Proto nelze
u klasických digitálních zrcadlovek pozorovat fotografovanou scénu
na LCD displeji (to umožňují zrcadlovky s takzvaným Live View
náhledem).
Efektivní rozlišení
v MPix:
Znamená to počet
buněk na CCD čipu fotoaparátu. Tento počet buněk (velice
zjednodušeně řečeno) určuje výslednou kvalitu snímku, respektive
kvalitu tisknuté fotografie. Čím větší efektivní rozlišení
fotoaparátu, tím větší fotografie (v pixelech) z něj "lezou", a tím
větší fotografie si můžeme dovolit tisknout.
EVF (Electronic View Finder) fotoaparát
EVF fotoaparáty
nazýváme jako elektronické zrcadlovky - tento název se celkem vžil,
ačkoliv tyto fotoaparáty nemají se zrcadlovkami konstrukčně mnoho
společného.
EVF fotoaparát je
prakticky běžný kompaktní digitální fotoaparát, který ale používá
elektronický hledáček.
EXIF (Exchangeable Image File) údaje:
Digitální
fotoaparáty vkládají do každé fotografie podrobná data (datum a čas
pořízení, veškerá použitá nastavení fotoaparátu, typ fotoaparátu,
...). Tato data ukládají do formátu EXIF, který dokáže přečíst
většina prohlížečů a editorů fotografií. Díky tomu si pak při
prohlížení snímků můžeme nechat zobrazit (ne na fotografii, ale mimo
ni) detailní údaje o vzniku fotografií.
Expoziční
bracketing:
Je to vícenásobná
expozice s různými expozičními hodnotami. Vznikne tedy několik
plnohodnotných fotografií, které se od sebe budou lišit délkou
expozice (některé budou světlejší, některé tmavší). Je to proto, aby
si fotograf následně mohl vybrat tu fotku, která se mu zdá nejlépe
exponovaná.
Externí blesk:
Již zabudované
blesky nemusí vždy stačit svým výkonem, proto lze k většině
fotoaparátů připojit externí zábleskové zařízení - ať už klasický
blesk na "sáňkách" nebo tzv. deštník či softbox aj.
Fire Wire:
Jedná se o kabelové
rozhraní pro přenos dat mezi externím zařízením a počítačem. Setkáme
se s ním spíše u videokamer a jiných zařízení, než u fotoaparátů.
Formát záznamu:
Je to formát
souborů, ve kterých se fotografie zapisují na paměťovou kartu. Může
se jednat o JPEG, který je výhodný díky své "ekonomičnosti" -
zachovává dobrou kvalitu při nízkému datovému objemu. Častý je také
formát RAW, který je někdy nazýván jako "digitální negativ".
Umožňuje totiž vyšší míru úprav v editoru fotografií (je ale datově
velmi objemný). TIFF formát je bezkompresní formát vyznačující se
vysokými datovými objemy, ale vysokou kvalitou. Použitý formát má
vliv na kvalitu fotografií.
FOVEON snímač:
Jedná se o velmi
kvalitní snímač, používaný v některých digitálních fotoaparátech
(například Sigma DP1).
U klasických CCD a
CMOS prvků je před každou světlocitlivou buňku předřazen barevný
filtr, který propustí jen jednu ze tří složek RGB (červená, zelená,
modrá) barevného spektra. Ovšem u snímače Foveon je každá
světlocitlivá buňka schopna zpracovat informace o všech třech
barvách RGB modelu.
Využívá se
fyzikálního jevu, kde světlo různých vlnových délek (červené,
zelené, modré) proniká do tří různých vrstev křemíkového čipu. Horní
vrstva získá informaci o modré části barevného spektra, prostřední o
zelené a spodní o červené.
Histogram
Histogram je graf,
který nám ukazuje zastoupení jednotlivých jasů a stínů na
fotografii. Na vodorovné ose jsou jednotlivé odstíny jasu (od černé
až po bílou, je jich 256), na svislé ose počet pixelů v dané úrovni
jasu.
Je užitečný proto,
že nás upozorní např. na příliš velké jasy (vypálená místa) na
fotografii tím, že graf bude v pravé části dosahovat vysokých
hodnot. Naopak, pokud bude vlevo graf vysoko, někde na snímku budou
tmavá místa.
Zde vidíme
fotografii krajiny z vyhlídkové věže na vrcholu Boubína. Do levé
horní části snímku byl počítačově přidán histogram tohoto snímku. Je
zřejmé, že zábradlí (které je na snímku příliš světlé - je vypálené)
je příčinou vysokých hodnot v pravé části histogramu. Ten ale
ukazuje, že na snímku jsou i tmavá místa (vysoké hodnoty v jeho levé
části) - v tomto případě to je tmavý les.
Hledáček:
Může být buď optický
nebo elektronický. Optický má tu výhodu, že jej lze použít i ve tmě,
ale na druhou stranu se nedíváme skrz objektiv, takže nefotíme
přesně to, co v něm vidíme. Elektronický hledáček je vlastně
miniaturní LCD displej, který tedy zprostředkovává obraz z objektivu
- vidíme tedy to, co fotíme. Ovšem těžko jej lze použít v šeru a ve
tmě.
Hloubka ostrosti:
Při fotografování
jste si jistě všimli, že kromě zaostřeného objektu je na fotografii
ostatní do jisté míry rozostřené. Toto rozostření je dáno tzv.
hloubkou ostrosti. Ta udává, co bude před a za zaostřeným objektem
ještě ostré. Hodnota clony ovlivňuje hloubku ostrosti.
Interpolace
Je proces
počítačového dopočítání a doplnění pixelů do fotografie, a to za
cílem jejího celkového zvětšení. Interpolace se dělá nejčastěji
tehdy, když je fotografie příliš malá pro tisk. K interpolaci
dochází i při použití digitálního zoomu.
Podstatné je, že při
interpolaci dochází ke ztrátě kvality fotografií (ztrácí se ostrost
a vykreslení detailů).
Vzniká při použití
blesku a fotografování přímého portrétu (osoba se dívá do
objektivu). Projevuje se červenými zorničkami fotografované osoby,
proto se mu říká "jev červených očí".
Tuto vadu fotografií
lze eliminovat použitím externího blesku a nebo ještě použitím
režimu blesku "Red Eye Reduction" - při použití tohoto režimu blesk
emituje před expozicí několik krátkých záblesků, jejichž účelem je
zmenšit zorničky fotografované osoby. A tím se zmenší i plocha, na
kterých může jev červených očí vznikat.
JPEG:
Je to
nejpoužívanější formát souboru pro digitální fotografie. Je to
proto, že nabízí nejlepší poměr velikosti ku kvalitě, tzn. že fotka
ve formátu JPEG je kvalitní a nezabere moc místa na paměťové kartě.
Kompenzace
expozice:
Je to šikovná
funkce, pokud je rychle po ruce. Pomocí této funkce můžeme do jisté
míry ovlivňovat hodnotu expozice, kterou stanovil automat. Tzn. je
možné dosáhnout tmavších či světlejších snímků bez nutnosti přepnout
na manuál.
Komprese fotografií:
Na JPEG a další
kompresní formáty fotografií se aplikuje takzvaná komprese. Jedná se
o proces, který má za cíl zachovat dobrou kvalitu pořízené
fotografie a zároveň snížit její datový objem na únosnou míru.
Většina lepších
fotoaparátů umožňuje nastavit tuto míru komprese. Pokud Vám na
snímcích velmi záleží, použijte menší míru komprese. Pokud se jedná
například o fotografii pro internetovou fotogalerii, lze použít
střední míru komprese.
Vysoké míry komprese
nedoporučuji používat, protože mají za následek již viditelné ztráty
kvality fotografií.
Konvertor (optická předsádka):
Jedná se o
předsádkovou čočku, která buď prodlužuje ohniskovou vzdálenost
objektivu (telekonvertor) nebo zvyšuje jeho zorný úhel (širokoúhlá
předsádka). V praxi tak tyto předsádky umožňují zvýšit rozsah
objektivu.
V praxi se
doporučuje používat konvertory s rozumnými hodnotami (1,5-2x). Navíc
při použití sebelepšího konvertoru dochází k mírným ztrátám
kontrastu a ostrosti fotografií.
LCD displej:
Je to displej na
fotoaparátu, na kterém prohlížíme pořízené snímky a menu. U
kompaktních fotoaparátů také slouží LCD displej ke komponování
fotografií.
Makro:
Je to režim
fotoaparátu, díky jemuž lze fotit z opravdu malé vzdálenosti od
foceného objektu - tím tedy můžeme pořídit úžasné detailní fotky
např. květů, hmyzu, prostě čehokoliv.
Manuální nastavení
ISO:
Možnost ručně
kdykoliv zvolit citlivost, při které chceme fotografovat - jako když
vybíráme, jak citlivý film vkládáme do kinofilmového fotoaparátu.
Manuální vyvážení
bílé:
Je to funkce
fotoaparátu, díky níž můžeme manuálně nastavit vyvážení bílé barvy.
Použijeme ji tehdy, když cítíme, že fotoaparát nesprávně reaguje na
barevnou teplotu osvětlení, tzn. že v menu vybereme z
přednastavených hodnot např. zářivku, pokud fotíme při zářivce, atp.
Některé fotoaparáty nabízejí i přesnou kalibraci - tím, že namíříme
na bílou plochu a stisknutím spouště nastavíme úroveň bílé.
Materiál těla
fotoaparátu:
Jedná se buď o plast
či kovové slitiny. (Polo)profi fotoaparáty mají těla z hořčíkových
slitin (jsou velmi odolné).
Napájení:
Digitální
fotoaparáty mívají větší spotřebu energie. Proto jsou doslova
nevhodné obyčejné (ne nabíjecí) AA baterie. Do digitálního
fotoaparátu lze doporučit buď tužkové nabíjecí akumulátory (NiMh) a
nebo li-ion a jiné akumulátorové bloky.
Nejdelší čas
expozice:
Je to maximální
doba, po kterou fotoaparát dokáže exponovat 1 snímek (fotit jeden
snímek).
Nejkratší čas
expozice:
Je to nejkratší čas
expozice jednoho snímku, který dokáže fotoaparát dosáhnout. Pokud je
uveden nejkratší čas expozice např. 1/1000sec., tak fotoaparát
nedokáže vyvinout rychlost expozice 1/2000 sec.
Nekomprimovaný
formát:
Může jím být formát
TIFF, BMP či RAW. Nekomprimované formáty se používají spíše v
případě požadavků nejvyšší možné kvality. Zabírají tedy podstatně
více místa na paměťové kartě než formáty komprimované - běžně 10x i
20x více. Pro běžné užití nejsou nutné.
Ohnisková
vzdálenost ekvivalentně na 35mm kinofilm:
Jde o to, že CCD
snímače se u neprofesionálních fotoaparátů vyrábějí menší, než je
kinofilmové políčko. Takže i objektiv (a s tím spojená ohnisková
vzdálenost) může být menší. Proto se skutečná ohnisková vzdálenost
objektivu digitálního fotoaparátu přepočítává na ekvivalentní k 35mm
kinofilmovému políčku. Pro uživatele je určující ta ekvivalentní
kinofilmu (přepočtená = ne skutečná).
Optický hledáček:
Některé fotoaparáty
mají optický hledáček. Je to prakticky malé optické zařízení
zabudované do fotoaparátu, které umožňuje pozorovat fotografovanou
scénu, aniž bychom použili LCD displej.
Optický hledáček
může být realizován dvěma způsoby:
-
Má svou vlastní
optickou osu, své vlastní čočky - pozná se to tak, že na přední
straně fotoaparátu je nahoře malá čočka. Takový hledáček bývá
nepřesný, protože nedokáže přesně zobrazit to, co fotografujeme.
-
Používá optickou
osu objektivu - u digitálních zrcadlovek je optický hledáček
velmi přesné a pohodlné zařízení.
Plně automatický
režim (P):
Je to plně
automatický režim, při kterém fotoaparát sám nastavuje hodnoty
hlavně clony a expozice, popř. sílu záblesku, atd.
Priorita clony (A):
Je to takový
poloautomatický režim, kdy manuálně určujete hodnotu clony a na
základě toho automat určí hodnotu expozice.
Priorita závěrky
(S):
Je to takový
poloautomatický režim, kdy manuálně určujete hodnotu závěrky
(expozici) a na základě toho automat určí hodnotu clony.
Plný manuál
expozice a závěrky (M):
Manuální režim, při
kterém můžete libovolně a nezávisle měnit hodnotu závěrky (expozice)
i hodnotu clony.
Přiblížení
optického zoomu:
Tato hodnota určuje,
kolikrát si můžeme daný objekt "přitáhnout" objektivem.
RAW:
Formát RAW bývá
někdy označován jako "digitální negativ". Jedná se totiž o takový
formát, který umožńuje vyšší míru úprav v editorech, než běžné JPEGy.
Jde o bezkompresní
formát fotografování. Při fotografování v tomto formátu je výsledkem
datový soubor, nikoliv hotová fotografie. Tu vytvoříme až následným
zpracováním onoho souboru v PC. Z toho vyplývá výhoda plné kontroly
nad zpracováním snímku, je to avšak mnohdy dosti pracná procedura.
Pro běžné užití nepotřebné, fotografie ve formátu raw má navíc
daleko větší datový objem, než například JPEG.
Redukce šumu:
Je to funkce, která
odstraňuje nepříjemný šum, kterým digitální fotoaparáty občas trpí
(při vysoké citlivosti či dlouhé expozici).
Režimy blesku:
Fotoaparát dokáže na
základě Vašeho výběru měnit způsob záblesku:
-
Režim červených
očí = fotoaparát několikrát zableskne ještě před expozicí a tím
se snaží minimalizovat takzvané červené oči.
-
Automatický =
fotoaparát použije blesk tehdy, uzná-li to za vhodné.
-
Vypnutý = režim,
ve kterém blesk zakážete (vhodné do muzea apod.). Zapnutý =
vynucený záblesk při každé exponované fotografii.
-
Synchro s
dlouhými časy (Slow) = pro efektní noční fotografie, kdy dlouho
exponujeme a podobně.
Rozlišení
fotoaparátu v MPix (miliony pixelů):
Prakticky řečeno, je
to velikost fotografie v pixelech (obrazových bodech), která z
fotoaparátu "leze". Pokud tedy máme fotoaparát o rozlišení 4Mpix,
výsledná fotografie bude složená ze 4 milionů barevných bodů, 5MPix
fotografie bude složená z 5 milionů bodů, apod. Je to, jako byste
vzali (v případě 4MPix) 4 miliony špendlíků o různých odstínech
hlaviček a napíchali je tak, aby vznikl obrazec (tedy fotografie).
Jsou to jednoduché
počty - pokud vynásobíte velikost stran fotografie (v pixelech=obrazových
bodech) mezi sebou, vyjde Vám její celková velikost, její rozlišení.
Rozsah ISO:
Je to rozmezí, ve
kterém je možno buď automaticky nebo manuálně měnit citlivost
snímače - tedy jako kdybychom měnili film za více nebo méně citlivý.
Tím, že zvýšíme citlivost např. ze 100 na 400 ISO, můžeme
fotografovat i za horšího osvětlení.
Ruční ostření:
Je k použití tam,
kde selhává autofokus (např. ve tmě apod.). Pro běžné užití
fotoaparátu tedy není nutné.
Samospoušť:
Je to taková
instantní náhrada za dálkové ovládání. Při nastavení funkce
samospoušť zmáčknete spoušť jako vždycky, ale fotoaparát fotí snímek
až za několik vteřin (5,10,12, apod. - liší se s typem fotoaparátu).
Sériové (kontinuální snímání):
Jedná se o takový
režim, ve které fotoaparát dokáže pořídit řadu fotografií rychle za
sebou (na jedno namáčknutí spouště, resp. po dobu držení spouště).
Tento režim je vhodný například pro zachycení rychlého pohybu nebo
jedinečného rychlého okamžiku.
Některé fotoaparáty
sériové snímání vůbec nemají, některé fotoaparáty mají omezené
sériové snímání (při nastavení sériového snímání se omezí rozlišení
fotografií).
Signalizace
pře/podexpozice:
Díky této funkci Vám
fotoaparát naznačí, které části snímku máte přeexponované nebo
podexponované. Některé fotoaparáty na LCD displeji modře vyznačí
příliš tmavé části, červeně Vám ukáží části příliš světlé
(vypálené). Nebojte se, tyto barvy na fotografii samozřejmě
nezůstanou! Fotoaparát barvami pouze naznačuje.
Stabilizátor
obrazu:
Je to ve fotoaparátu
zabudované užitečné zařízení, které eliminuje chvění rukou či jiné
nechtěné pohyby či otřesy. Umožňuje tak fotografovat i za horších
světelných podmínek (šero apod.) nebo při delších časech expozice.
Opravdu užitečná funkce!
Světelnost:
Světelnost je
jednoduše poměr mezi průměrem (vstupní čočky) objektivu a aktuální
ohniskovou vzdálenosti objektivu. Zkrátka a dobře, čím menší číslo,
tím lepší, jelikož tím více světla soustřeďuje objektiv a tím kratší
expozici budeme muset volit.
Pokud je uveden údaj
2,8 - 4,6, znamená to, že při minimální hodnotě zoomu je světelnost
2,8, při maximální pak 4,6 (je to proto, že když zoomujete,
zvyšujete ohniskovou vzdálenost objektivu a tím se mění světelnost).
Pokud je uvedeno jen jedno číslo (např. 2,8), fotoaparát si
světelnost udrží i při zoomování.
Typ paměťového
média:
Různé fotoaparáty
podporují různé paměťové karty. Ty se pak liší, kapacitou, rychlostí
zápisu a čtením, náchylností k rozbití a také samozřejmě cenou. Na
kvalitu snímků výběr paměťové karty žádný vliv nemá!
Velikost CCD/CMOS
snímače:
Zde je důležitý
fakt, že čím větší snímač, tím kvalitnější fotografie je možné
získat. Veliké čipy se dávají jen do (polo)profi fotoaparátů.
Videosekvence:
Drtivá většina
digitálních fotoaparátů dokáže "točit video". Je to ve skutečnosti
velmi rychlý sled fotografií.
Videosekvence se
zvukem:
Jedná se o možnost
"natáčet video" i se zvukem.
Výklopný LCD
displej:
Je to displej, který
lze vyklopit a různě natáčet (stejně jako u kamer).
Vinětace:
Je to vada
objektivu, která se projevuje tím, že v rozích je fotografie tmavší
než jinde (např. uprostřed). Tuto vadu nelze odstranit ani
vyreklamovat. Touto vadou trpí digitální fotoaparáty s nekvalitní
optikou - u některých se vinětace skoro neprojevuje, u některých
fotoaparátů je značná.
Vyvážení bílé:
Jistě jste si již
všimli, že ne každý zdroj světla vyzařuje světlo stejně "bílé". Když
porovnáte světlo svíčky se zářivkou, jistě si rozdíl uvědomíte. Je
to způsobeno tím, že každé světlo má jinou barevnou teplotu. A právě
proto se fotoaparát snaží přizpůsobit vyvážení bílé tak, aby bílá
byla na výsledném snímku skutečně bílá - a to za každého osvětlení.
Závěrka
Je to mechanismus
umístěný před fokální rovinou, který umožňuje osvítit film nebo
snímač (u digitálního fotoaparátu) na přesně definovanou dobu
(řádově minuty až tisíciny sekundy).
Záznamové médium
Digitální
fotoaparáty zapisují na různé paměťové karty (záznamová média).
Kvalitu snímků to ale vůbec neovlivňuje.
|